14 May 2013

Masjid Terapung,Tanjung Bungah,Pulau Pinang

Masjid Terapung Tanjung Bungah telah dirasmikan oleh bekas
 Perdana Menteri, 
Tun Abdullah Ahmad Badawi pada 16 Mac 2007.

  


Kedudukannya yang strategik iaitu dalam perjalanan 
menuju ke Batu Feringghi menjadikan masjid berkenaan 
sebagai tempat persinggahan di kalangan pelancong 
bukan sahaja untuk solat malah bagi merehatkan minda.



Keadaannya yang terapung atas permukaan air laut 
sejauh kira-kira 300 meter dari pantai cukup unik dan indah dipandang 

Masjid dua tingkat yang mampu memuatkan 1,500 jemaah itu
 dan dibina di atas lot 254, 265, 266, 308 dan 643 Mukim 18, 
Daerah Timur Laut 
di tepi pantai Tanjung Bunga

dilengkapi ruang sembahyang utama, 
ruang sembahyang wanita, 
tempat mengambil wuduk lelaki dan wanita 
serta bilik menguruskan jenazah.



Keunikan masjid terapung diperkukuhkan lagi
dengan menara azan setinggi tujuh tingkat
yang dihiasi dengan ukiran kayu jati
 dan seni khat kaligrafi dari Indonesia.





Peristiwa tsunami yang melanda negeri 
di utara Semenanjung pada 26 Disember 2004,
 membuktikan masjid ini kukuh 
apabila pembinaannya tidak sedikit pun terjejas 
walaupun banyak rumah di kawasan 
sekitarnya ranap sama sekali.






34 comments:

  1. da beberapa kali pergi bt ferringi tp x sggh2 lg masjid ni ;-)

    ReplyDelete
  2. cantik masjid ni Kam, kalau kebetulan ke Penanf boleh juga ummi singgah nanti.

    ReplyDelete
  3. Laa...iye ke?
    ingatkan ia dibina selepas peristiwa tsunami tu..

    ReplyDelete
  4. cantikk..memukau mata yg memandang, kat Terengganu pun ada masjid terapung

    ReplyDelete
  5. Belum lagi dapat menjejak kaki kesini...Senibinanya sgt menarik sekali.

    ReplyDelete
  6. Cantik masjid ni....saya nak gi penang next week....harap2 sempatlah singgah masjid ni :-)

    ReplyDelete
  7. bunda pun belum pernah sampai...cantik sangat..

    ReplyDelete
  8. Bila ke Pulau Pinang pernah nampak masjid ni tapi tak pernah singgah.

    Camtik masjidnya.

    ReplyDelete
  9. cantek even my darl org penang x sempat nk terjah lg...
    blk cuti2 asyik rush jer
    sejuk mata memandang khen

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum Kamsiah

    tak pernah sampai lagi

    ReplyDelete
  11. Salam Kam,

    Ada lagi masjid terapung lain selain di Terengganu ya, baru Mak Aji tahu ya! Cantik sekali!

    ReplyDelete
  12. alhamdulilah..saya pernah sampai ke masjid ni..mmg indah

    ReplyDelete
  13. salam kak...
    cantiknya masjd nie..nampaknya sy tak sempat ngan masjid nie wpun dok penang dulu...

    ReplyDelete
  14. x pernah singgah ke sini lagi, tp memang menarik lah kat sini !

    ReplyDelete
  15. cantik gambar2 kak kamsiah.. :-)

    pernah singgah solat masjid ni..antara masjid yang menarik sebab terapung.

    ReplyDelete
  16. pernag pi sini...interior dalam masjid ni cantik sangat....

    ReplyDelete
  17. walaupun jauh tapi tak mustahil satu hari nanti akan sampai jua ke sana.. insyaAllah.. ;)

    ReplyDelete
  18. Salam kamsiah...dah pernah sampai ke masjid ni semasa cuti2 Malaysia dulu ngan anak2 tp xdpt nak bersembahyg kat situ sbb...biasa la org pompuan :)

    ReplyDelete
  19. MASYALLAHH...

    i already followed yr blog long time ago.. :-).. thanks sudi singgah..

    ReplyDelete
  20. salam kamsiah ..
    beberapa kali juga aby bersolat kt masjid tu ..
    memang cantik, menarik dan tertarik masjid tu ..

    ReplyDelete
  21. cantik.. gambar yang diambil semuanya cantik...
    kalau dapat menjengah ke sana bolehler singgah sinikan...

    ReplyDelete
  22. salam. semoga sy akan sampai ke sana nanti. InsyaAllah... Kak Kam, sy rasa ok je bila aktifkan google plus... byk faedah yg kita dpt. dulu sy takut gak nak activate tp lama2 jd selesa plak..fikir2kanlah...

    ReplyDelete
  23. Cantekkknya kak kamsiah.... camne saya tak terjumpa masjid ni masa pergi Penang tahun lepas... frust sungguh saya ;-)

    ReplyDelete
  24. masjid ni di bina pada tahun 2004 bagi mengantikan masjid yang musnah akibat peristiwa tsunami

    ReplyDelete
  25. JR ni nama saja org Penang tapi tak pernah pi masjid tu....

    ReplyDelete
  26. salam kak kamsiahh..
    indahnyelah kan^^

    ReplyDelete
  27. Lebih damai berbanding masjid Kristal...

    ReplyDelete
  28. Salam K.Kamsiah..
    cantiknya masjid ni... teringin nk rasa solat kat dlm tu...

    ReplyDelete
  29. Bila ke Penang, saya akan lalu lalang juga area Tanjung Bungah ni. Adik saya tinggal di Batu Feringghi. Penang memang penuh sejarah dan menakjubkan. Saya pun suka Penang!

    ReplyDelete
  30. cantiknya..pergi penang tu selalu jugak, tapi belum pernah ke sini lagi.

    ReplyDelete
  31. Assalamualaikum. belum pernah pergi Penang. insyallah nak g Langkawi nanti. heee salam perkenalan ye :)

    ReplyDelete
  32. hhahaha my dad nye design....weee...bangga....for those yg nk tau during tsunami ape jadi...emm tgk pic yang blur bintang tu..nmpk kan ada pasir tu....gambar ke 7 tu.... bfore tsunami tu tembok pasir to tak penah wujud...during tsunami tu tembok pasir tu ada plak...pasir tu yg belah elok je tsunami tu hancur kan rumah tepi2 tu tpi masjid tu tak rosak pn...rosak skit kat tiang sbb kene langgar bot tu je....

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.