27 December 2013

Masjid Beijing,Rantau Panjang,Kelantan

Masjid Beijing ni
bukan terletak di Beijing,China ya...

Masjid Jubli Perak Sultan Ismail Petra 
(atau sinonim dengan nama Masjid Beijing)
 merupakan sebuah masjid yang terletak di pekan Rantau Panjang, 
di dalam jajahan Pasir Mas, Kelantan. 
Senibina masjid ini amat unik kerana menggabungkan senibina
Cina dan Islam dan menyerupai Masjid Niujie 
yang berusia lebih daripada 1,000 tahun di Beijing, China.


Lokasi masjid ini terletak di tepi Lebuhraya Pasir Mas-Rantau Panjang,
sekitar 2 km daripada Pekan Rantau Panjang
 dengan keluasan 3.7 ekar .
Ia mula dibina pada 12 September, 2005
 dan akan dirasmikan bulan Ogos 2009.
Kos keseluruhan pembinaan masjid ini dianggarkan sejumlah RM8.8 juta.
 Masjid ini mampu memuatkan seramai 1,000 orang jemaah pada satu-satu masa.



apa yg tertulis ditiang tu adalah nama2 ALLAH..
 
perbezaan waktu antara Bangkok,Mekah dan Beijing










sapa2 yg tak malu..silakan..:)

23 comments:

  1. Assalamualaikum...:)

    Tahun lepas masa bercuti, pernah solat zohor di Masjid ini. Memang cantik masjidnya.

    ReplyDelete
  2. As Salam Kamsiah..

    Cantiknya masjid ni... teringin juga nak pergi, tak dapat pergi Beijing, pergi sini pun jadilah :)

    ReplyDelete
  3. lawa. rasa mcm kat China je. Takpe. nnti kita pi China pulak.

    ReplyDelete
  4. Salam Kak Kamsiah... :)

    Idah belum pernah sampai lagi di Rantau Panjang... in sya allah one day...
    Memang unik senibina Masjid Beijing nie... tak sangka kat msia pun ada masjid yang senibina gaya tradisi china camnie kan...
    Thanks 4 sharing sis & salam perkenalan... :)

    ReplyDelete
  5. masjid nie hok decoration dio tuh ex-company sy ade terlibat..ingat lagi pernah gie melawat site ms dlm pembinaan ...hok siap doh br tgk sini lah...:)

    ReplyDelete
  6. unik nye...jangan orang igt tokong sudahh.. ;)

    ReplyDelete
  7. hrp2 bl;a ke sn nnt bln 2 dpt sggh ke masjid ni

    ReplyDelete
  8. terasa mcm di Beijing...tapi toilet lelaki yg open air tu yang tak berapa best nengok..kalau buat dinding lagi bagus kan..

    ReplyDelete
  9. Ia menunjukkan Islam agama universal, bukan utk org Arab dan Melayu saja, malah utk semua kaum. Dari segi sejarah pun, org Cina lebih dahulu memeluk Islam dari orang Melayu....

    ReplyDelete
  10. Saya tengok di tepi je.. tak pernah nak singgah kalau lalu depan ni. Lawa masjidnya..

    ReplyDelete
  11. binaan yang cantik.. saya suka tiang yang bertulis dengan nama2 Allah tu.

    ReplyDelete
  12. Masjid yang mnarik, tp saya tak pergi rantau panjang charity

    ReplyDelete
  13. Antara masjid yang didalam list saya untuk di jejaki... Senibina unik dan melambangkan muhibbah.

    ReplyDelete
  14. cantik masjidnya..mmg ada rupa beijing patut la namanya beijing..seronok jalan2 ke kelantan..byk juga tempat menari disamping boleh soping kempiskan poket..:)

    ReplyDelete
  15. Chanteknye...klu xdiberitahu, mungkin rietta xkan sangka ianya masjid..binaan yg sgt chntaek,,

    ReplyDelete
  16. 3 jam dinding yang sama dengan waktu yang berbeza...

    ReplyDelete
  17. salam kamsiah ..
    masa cuti pertengahan tahun ni .. masa aby ke Bacok tu ..
    bersolat juga dimasjid ni .. masa tu aby dalam perjalanan ke Rantau Panjang ..
    lps tu makan kt restoran yg disebelah dia ..

    ReplyDelete
  18. salam k.kamsiah..
    cantik masjid ni..
    menarik sbb bentuknya mcm rumah2 di beijing.. cma tak pernah lagi sampai sini.. huhu

    ReplyDelete
  19. unik ye...
    sy selalu bgtau kat anak2 lelaki dari dorang kecik lagi...jgn buang air kecik guna mende tu. Kena masuk tandas jgk...mencangkung. Tak bagus kencing berdiri.
    Sbb mak sy pun ajar kat adik sy mcm tu...hehe. Mana yg elok tu...elok ler perturunkan ajar kat anak2 pulak, kan..

    ReplyDelete
  20. Masjidnya mmng cantik..tapi tak berkesempatan utk singgah walau ke RP..

    ReplyDelete
  21. wawa pernah sampai.. rse mcam kt china je kan..")

    ReplyDelete
  22. Subahanallah ..sangat cantik dan betul Unik..seolah nilah Masjid digubah ada ukiran style China kan..

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.